Ademcoaching (hartcoherentie training)

Op zoek naar meer innerlijke rust? Begin bij je ademhaling.

Adem je soms te snel of oppervlakkig? Of kom je zelfs in je zetel niet helemaal tot rust? Dan is een ademtraining iets voor jou.

Waarom is je ademhaling belangrijk? Omdat de manier waarop jij ademt een grote invloed heeft over hoeveel onrust jij elke dag ervaart. Rustiger ademen is een makkelijke manier om je prikkel -en stressniveau te laten zakken.

Wat velen niet weten is dat we veel mentale of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of laten verdwijnen wanneer we iets krachtigs onder de loep nemen: jouw ademhaling en de coherentie van je hart.

Wanneer je hartslag gelijkmatig verloopt met je ademhaling spreken we van een optimale hartcoherentie. Op dat moment ben je rustig en zal je hormonenregulatie optimaal verlopen. Bovendien maak je op dat moment DHEA aan. Een belangrijk hormoon dat je beschermt tegen stress, veroudering, geheugenverlies en vermoeidheid of een burn-out tegengaat. Bij stress daalt de mate van hartcoherentie en gebeurt het omgekeerde.

Ben je aan het leven of overleven?

Bij stress krijgen je hersenen signalen dat je in gevaar bent. Hierdoor schiet jij in een overlevingsmodus (de bekende vecht, vlucht, bevries -modus), waardoor je minder helder kunt gaan nadenken of relativeren. Misschien vergeet je wel eens dingen of word je snel kwaad of emotioneel. Dat zijn allemaal signalen dat het oerbrein te actief is.

Wanneer je uiteindelijk te lang dat evenwicht kwijt bent, en vooral in je oerbrein leeft, kan je uiteenlopende (stressgerelateerde) klachten krijgen zoals vermoeidheid, angst, paniek, chronische hyperventilatie, prikkelbaarheid, hoofdpijn, spierpijn, moeite met concentreren of uiteindelijk burn-out. 

Laat je begeleiden. Samen lukt alles beter!

Opnieuw rustig leren ademen vraagt wat geduld. Zie het als een soort van reset van je ademhalingspatroon. De hartcoherentie methode werkt met een app op je telefoon, is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Hierdoor vermindert je stressniveau op dagelijks niveau en bouw je stap per stap meer veerkracht op. Bovendien is de techniek niet alleen voelbaar maar ook wetenschappelijk meetbaar met biofeedback. Na de tweede sessie krijg je zelf een toestelletje in bruikleen mee naar huis.

Omdat ‘weten waarom’ heel belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in 3 coachingsessies meer te weten over de werking van je stressmechanisme en hoe je brein en lichaam reageert bij onrust. Wat enorm geruststellend werkt.

“Hartcoherentie is een wetenschappelijk bewezen ademhalingstechniek tegen stress, onrust, burn-out, angst en (chronische) hyperventilatie. Een eenmalige investering in jezelf met effect op lange termijn. Je ademhaling als levenslange tool tegen stress.”


VERLOOP TRAJECT:
INFO – KENNISMAKINGSGESPREK (GRATIS)
Vraag je gesprek aan per mail of telefonisch.

SESSIE 1: UITLEG ADEMHALING EN PRIKKELNIVEAU
Eerste meting van je ademhalingspatroon met biofeedback, uitleg prikkelniveau en stressmechanisme, bewustwording van je ademhaling, oefeningen voor thuis

SESSIE 2: HRV EN VEERKRACHT
Evaluatie en meting, uitleg over de communicatie tussen hart en brein, hrv en veerkracht,
uitleg biofeedback thuis (je krijgt de Inner Balance van Heartmath 2 weken mee naar huis)

SESSIE 3: FEELGOOD TIPS
Uitleg over geluk hormonen en tips om ze te stimuleren, evaluatie van je ademhaling en het gebruik van bio feedback, extra tips en relaxatie oefeningen voor thuis

SESSIE 4: EXTRA FEEDBACK SESSIE (OPTIONEEL)


→ KOSTPRIJS TRAJECT
In het hartcoherentie coachingstraject krijg je naast de 3 coachingsessies ook een STUDIO SLOW bulletjournal waar je de opdrachten kunt in uitvoeren.
Kostprijs volledige traject € 195 (of te betalen per sessie € 65) incl. opvolging per mail en 2 weken gebruik Inner Balance

→ DRINGEND NOOD AAN MEER RUST?
 Kijk dan even bij de onthaastingsabonnementen


Adem jij te snel? Doe hier de test.

  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met je lichaam
  • De werking van je zenuwstelsel 
  • De werking van je brein bij stress
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen je hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out (en preventief)
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht