“Dear Diary,..”

Misschien denk jij nu automatisch aan van die roze balpennen met pluimen en stereotype high school movies. Of aan je kindertijd waar je dagboek verstopt zat onder je matras en vol stond met geheime liefdesverklaringen en van die schoolse wereldproblemen. Maar ook al klinkt journaling een tikkeltje ouderwets, het is echt een goed idee om een dagboekje bij te houden, ongeacht je leeftijd. Niet alleen is schrijven met de hand goed voor je brein en kan je fijne momenten vastleggen, het is ook een hele effectieve en easy manier om voor je mentale gezondheid te zorgen. Schrijven werkt enorm therapeutisch. En het is gratis!

Ik geef toe dat ik enkele jaren geleden ook bij de sceptici behoorde die het nut niet in zag om mijn dagen te vereeuwigen op een stuk papier. Waarom zou ik dat doen? Dat is toch verspilling van kostbare tijd? Liever verstand op nul en tv gapen, want dat werkt past écht ontspannend. Lastige dagen wegduwen en snel vergeten, er was toch niks leuks aan. Maar wist ik veel dat die toch als een boemerang terug in je gezicht belanden als je die niet op één of andere manier kunt verwerken.

Maar door mijn nieuwsgierigheid in zelfontplooiing de afgelopen jaren kwam ik keer op keer in aanraking met de vele voordelen van journaling. Ik las het overal; hoe succesverhalen starten bij het noteren van je doelen, dat je gelukkiger wordt door dingen te noteren waar je dankbaar voor bent, dat je jezelf beter leert kennen als je bepaalde patronen gaat herkennen.. Het lijstje aan voordelen is echt eindeloos.

Dus uiteindelijk kocht ik mezelf een dagboek, ging zitten en kon alvast noteren dat ik dankbaar was dat ik een dagboek had gekocht.

They call it baby steps.

Gedachten worden puzzelstukjes

Als je erover nadenkt is het eigenlijk jammer dat er nog maar weinig mensen schrijven. En dan hebben we het niet over een instagram bericht, blog of WhatsAppje. Je diepste geheimen of life goals op social media gooien is nu ook geen super strak plan dus koop je maar beter een dagboek voor al je hersenspinsels. Het hoeven echt geen ellenlange verhalen te worden: zolang je maar even reflecteert en je pen laat volgen.

Als je je gedachten op papier zet, wordt alles opeens een stuk helderder. Alsof er puzzelstukjes ontstaan die je zelf op hun plaats kunt schuiven. Je herleeft situaties en het geeft je meer inzicht. Journaling brengt je ook in die mindful state, terug in het nu. Het zorgt ervoor dat je gaat vertragen en je angsten over de toekomst of bekommernissen over het verleden van je afschrijft. En dat lucht op. Hierdoor ervaar je beduidend minder angst of stress en neem je die dingen niet mee naar bed.

Klinkt het te romantisch?

Ondertussen heeft ook wetenschap veel verrassende voordelen ontdekt over het dagelijks neerpennen van je gedachten en ideeën. Zo ziet men dat onder andere je IQ en emotionele intelligentie gestretcht wordt door dagelijks met pen en papier te schrijven. Met journaling verken en verruim je dus niet alleen je geest maar ook je vocabulaire.

journaling

Het opschrijven van je doelen en ideeën alleen geeft je natuurlijk geen gouden ticket voor succes. Maar we zien wel dat je hierdoor je hersenenwerking een stukje helpt. Want telkens wanneer je leuke ideeën op papier neerzet gaat er in je brein een soort van verbindingslampje branden. Je reticulairactivatiesysteem (RAS) herkent de woorden en gaat relevante informatie of tools in je richting sturen die je kunnen verder helpen. Het is dan aan jou om ze te herkennen en er verder mee op pad te gaan. Je start dus met enkele woorden of bullet points en stap voor stap zorgen die ervoor dat je het grotere geheel kunt zien. Veel high achievers zoals Leonardo da Vinci of Albert Einstein deden het je al voor. Zie het dus als een soort van ‘blue print’ van je ambitieus plan.

Bovendien zorgt journaling over je prestaties ervoor dat je brein die leuke momenten gaat herbeleven. Het herbeleven van de dingen die je trots maken boosten dus je zelfvertrouwen en zorgen voor geluksstofjes zoals endorfines en dopamine. Je kan jezelf dus eigenlijk terug gelukkig schrijven.

The elephant is best eaten one bite at a time

Journaling integreren in je levensstijl heeft echt wel wat tijd nodig. We zijn allemaal gewoontebeestjes en een nieuwe habit aanleren vraagt wel wat doorzetting tot je de smaak te pakken hebt. Begin dus eerder met twee of drie dagen per week en bouw dan langzaam op. Regels zijn er ook om gebroken te worden, dus ook al wordt het voor jou eerder een weekboek, dat is helemaal oké. Voor mij persoonlijk helpt het wel dat je boekje aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het moet groot genoeg zijn en niet te dik zodat het makkelijk in de hand ligt. Een notitieboekje of ringband is ideaal. Je hebt trouwens tegenwoordig al heel veel leuke zelfreflectie dagboeken die het jou makkelijk maken doordat je enkel vooropgestelde vraagjes hoeft te beantwoorden. Zelf gebruik ik ook vaak zo’n zelfreflectie journal vol met vragen en leuke quotes. Ik ben fan!

Journal key points
  • Investeer in een leuk notitieboekje of ga voor een zelfreflectie journal.
  • Veel mensen laten zich tegenhouden om aan een dagboek te beginnen omdat ze niet goed weten hoe ze moeten schrijven of omdat ze er niet goed in zijn. Dat hoeft echt niet. Het gaat niet om het resultaat dat je neerzet! Halve zinnen, losse woorden of een lelijk geschrift. Krabbel er maar op los.
  • It can be messy. I love it.
  • Maak gebruik van je quiet space en trek je terug in stilte tijdens het schrijven.
  • Koppel je zelfreflectie moment meteen aan kleine practice (bv. 10 min journaling + 10 min focus ademhaling of Yoga) win-win.
  • Ontwikkel stap per stap een routine en geef de voorkeur aan een vast moment. Bv. aan het einde van je dag of net voordat je gaat slapen.
  • Herlees soms even je aantekeningen en gebruik ze om verder te reflecteren over bepaalde persoonlijke vraagstukken. Ze kunnen je ongetwijfeld nieuwe inzichten geven.
  • Ontdek je persoonlijke stijl. Wees dus gerust creatief met kleur en tekeningen.
  • Hou je dagboek dicht bij je en neem hem zeker mee op reis.
  • Wees mild voor jezelf en schrijf ongecensureerd. No self judgment!