Hartcoherentie – stresscoaching

minder stress met hartcoherentie
Zoek je rust maar weet je niet hoe? Leer terug ademen.

Hartcoherentie, een levenslange tool tegen stress.
Rennen van hot naar her veroorzaakt bij veel mensen een verhoogd stressniveau. De druk van onze levensstijl leidt steeds vaker tot vermoeidheid, een onrustig gevoel, gezondheidsproblemen en een verminderd prestatieniveau.

Wat velen misschien niet weten is dat we veel mentale of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of laten verdwijnen wanneer we iets krachtigs onder de loep nemen: je ademhaling.

Het ritme van je hartslag wordt niet alleen bepaald wordt door (in)spanning, stress, angst en emoties maar ook door het ritme van je ademhaling. Nog meer, we weten ook dat wanneer we inademen ons hart sneller gaat kloppen dan wanneer we uitademen. Dat verschil in snelheid noemen we hartritmevariabiliteit (HRV), variatie in tijd tussen elke hartslag.

Wanneer we rustig en niet te diep ademen zal het ritme van je ademhaling en je hartslag op elkaar zijn afgestemd. Op dat moment spreken we van hartcoherentie. Je zenuwstelsel is terug in balans en stress maakt plaats voor herstel. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen en meer DHEA. Een belangrijk hormoon dat je beschermt in stresssituaties en bovendien veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid of burn-out tegengaat.

Een rustige ademhaling en rust in je hoofd en lijf gaan hand in hand.

Kom uit je oerbrein.

Bij stress daalt de mate van hartcoherentie en krijgen je hersenen signalen dat je eigenlijk in gevaar bent. Het oerbrein neemt de leiding, je schiet in een stressmodus en dat zorgt ervoor dat je minder helder kunt gaan nadenken of relativeren.

Wanneer je uiteindelijk te lang dat evenwicht kwijt bent, en vooral in je oerbrein vertoeft, kan je uiteenlopende (stressgerelateerde) klachten gaan krijgen zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn of moeite met concentreren.

“Een wetenschappelijk onderbouwde techniek
waar het hart de sleutel is naar meer
veerkracht en vitaliteit.”
Hartcoherentie Grafiek - Slow Kortrijk
“De oefening wordt echt een routine.
Ik let bovendien veel sneller op mijn ademhaling bij stress
en voel me een stuk rustiger in het dagelijks leven.”
– Coachee V.Y
“Thuis aan de slag gaan met bio feedback motiveert
je om te oefenen. Ik voel me terug helder
en val ’s avonds sneller
in slaap door de avondoefening.”
– Coachee M.L
Individuele coaching met biofeedback.

In Slow oefenen we de hartcoherentie techniek met een biofeedback toestel. Hierdoor kunnen we aan de hand van een oorsensor het effect van de ademhalingstechniek op je zenuwstelsel niet alleen voelen maar ook waarnemen op het scherm.

De hartcoherentie techniek is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Door dagelijks 2 x 10 minuten te oefenen met een app op je smartphone kun je jezelf terug op regelmatige basis in evenwicht brengen. Hierdoor verminder je dagelijks je stressniveau ( dus ook je stresshormonen) en bouw je stap per stap meer veerkracht op.

Omdat ‘weten waarom’ heel belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in 3 coachingsessies meer te weten over jezelf, de werking van je stressmechanisme en hoe je brein reageert bij stress en emoties.

We oefenen de techniek samen in en gaan daarna thuis verder aan de slag met een app op de telefoon. Na de tweede sessie krijg je bovendien ook de Inner Balance trainer in bruikleen mee om jezelf thuis te meten tijdens de training. Nadien beslis je zelf of je graag verder met biofeedback werkt of niet.

Je wordt je bewust van je ademhaling en dat vergeet je nooit meer. Hartcoherentie is een levenslange tool tegen stress.


De reis verloopt met opzet langzaam want de mechanismen en nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om hun plekje te krijgen.

SESSIE 1: INTRODUCTIE TOT HARTCOHERENTIE
Werken van je stressmechanisme, leer onthaasten
SESSIE 2: HET HART EN EMOTIES
De invloed van het hart en emoties, eigen frequentie bepaling, uitleg biofeedback thuis (Inner Balance,
deze mag je gratis 2 weken uittesten)
SESSIE 3: EINDEVALUATIE EN TIPS
Stress -en herstelhormonen, evaluatie van je ademhaling en het gebruik van bio feedback, tips voor thuis

Het tarief per sessie van 60 min is € 60 (* incl. 2 weken gebruik Inner Balance, thee en water)

Wil je graag starten of wil je eerst wat meer informatie?
Kom dan gerust even langs op een vrijblijvend kennismakingsgesprek in de studio.

  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met je lichaam
  • De werking van je zenuwstelsel 
  • De werking van je brein bij stress
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen je hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out (en preventief)
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht