Hartcoherentie – ademcoaching

minder stress met hartcoherentie
Op zoek naar rust? Leer opnieuw ademen.

Ik moet je niet overtuigen: van onze altijd druk maatschappij krijgen we een flinke portie stress. Het tempo van onze levensstijl zorgt dan ook bij velen voor vermoeidheid, een onrustig gevoel, gezondheidsproblemen of een verminderd prestatieniveau…

Maar wat jij misschien niet weet is dat we veel mentale of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of laten verdwijnen wanneer we iets krachtigs onder de loep nemen: jouw ademhaling!

Hoe snel je hart klopt wordt niet alleen bepaald door (in)spanning, stress, angst en emoties maar ook door het ritme van je ademhaling. Nog meer, we weten ook dat wanneer we inademen ons hart sneller gaat kloppen dan wanneer we uitademen. Dat verschil in snelheid noemen we hartritmevariabiliteit (HRV), de variaties in tijd tussen elke hartslag. 

Wanneer we rustig en niet te diep ademen zal het ritme van je ademhaling en je hartslag op elkaar worden afgestemd. Op dat moment spreken we van hartcoherentie. Je zenuwstelsel is in balans en stress of emoties maken plaats voor innerlijke rust. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen en meer DHEA. Een belangrijk hormoon dat je beschermt tegen stress en bovendien veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid of een burn-out tegengaat.

.. een rustige ademhaling en rust in je hoofd gaan hand in hand! 

Stop met vechten, kom uit je oerbrein.

Bij stress daalt die mate van hartcoherentie en krijgen je hersenen signalen dat je ‘in gevaar’ bent. Je oerbrein neemt de leiding over! Hierdoor schiet jij in een stressmodus (vecht, vlucht, bevries -modus), waardoor je minder helder kunt gaan nadenken of relativeren. Misschien vergeet je wel eens dingen of word je snel kwaad of emotioneel.. dat zijn allemaal signalen dat het oerbrein te actief is.

Wanneer je uiteindelijk te lang dat evenwicht in je zenuwstelsel kwijt bent, en vooral in je oerbrein leeft, kan je uiteenlopende (stressgerelateerde) klachten krijgen zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, spierpijn of moeite met concentreren. Het oerbrein is niet gemaakt om lang in te vertoeven! 

Hartcoherentie Grafiek - Slow Kortrijk
Laat je coachen! 

In de studio oefenen we de hartcoherentie techniek met een biofeedback toestel waardoor we inzicht krijgen in je zenuwstelsel en ademhalingspatroon. Hierdoor kunnen we het effect van de ademhalingstechniek niet alleen voelen maar ook waarnemen op het scherm.

De hartcoherentie techniek is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Door elke dag 2 x 10 minuten te oefenen met een app op je smartphone kun je jezelf snel terug in evenwicht brengen. Hierdoor vermindert je stressniveau op dagelijks niveau en bouw je stap per stap meer veerkracht op.

Omdat ‘weten waarom’ heel belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in 3 coachingsessies meer te weten over de werking van je stressmechanisme en hoe je brein en lichaam reageert bij stress en emoties. Die uitleg kan je niet alleen extra motiveren maar ook soms geruststellen zodat je terug wat meer in je lichaam gaat vertrouwen.

Na de tweede sessie krijg je ook zelf biofeedback mee naar huis om jezelf te monitoren en motiveren tijdens het oefenen. Nadien beslis je zelf of je graag verder werkt met biofeedback.

Bewust leren ademen is een levenslange tool tegen stress!


De reis verloopt met opzet langzaam want de mechanismen en nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om hun plekje te krijgen.

INFO – KENNISMAKINGSGESPREK (GRATIS)
Vraag je gesprek aan per mail of telefonisch.

SESSIE 1: INTRODUCTIE TOT HARTCOHERENTIE
Eerste meting van je ademhalingspatroon met biofeedback, uitleg stressmechanisme, bewustwording van je ademhaling, oefeningen voor thuis

SESSIE 2: HET HART EN EMOTIES
Evaluatie en meting, uitleg over de werking van je hart en brein,
uitleg biofeedback thuis (je krijgt de Inner Balance van Heartmath 2 weken mee naar huis)

SESSIE 3: EINDEVALUATIE EN TIPS
Uitleg over hormonen,  evaluatie van je ademhaling en het gebruik van bio feedback, tips voor thuis

Extra opvolgsessies zijn mogelijk.


→ KOSTPRIJS TRAJECT
In het hartcoherentie coachingstraject krijg je naast de 3 coachingsessies ook een persoonlijke bulletjournal waar je de opdrachten kunt in uitvoeren en de onthaastingsgids van studio Slow met interessante tips voor thuis.
Afspraak in de studio om de twee weken.
Prijs € 190 (of € 65 per sessie) incl. opvolging per mail en 2 weken gebruik Inner Balance.

→ NOOD AAN MEER RUST?
Combineer dan het coachingstraject met enkele ontspannende Yogamassages. Kijk even bij de onthaastingsabonnementen.


Getuigenis over het traject door V.D

“Medio april 2020, in het hol van de Corona-leeuw
… Ik kreeg geen lucht.
Meer nog, ik was duizelig, mijn hart ging tekeer,
mijn ledematen tintelden.
Kortom, ik voelde de grond onder mijn voeten weggaan.

Had ik Covid-19?
De pandemie was slechts een vertekend beeld.
Ik kreeg een paniekaanval.
Ik was “opgefikt” en dat was al jaren aan de gang.

Een goede tip bracht me bij Studio Slow.
Het traject rond hartcoherentie en een Slow Evening creëerden rust in de chaos.
Yasmine gaf me vertrouwen om een weg te vinden doorheen
de crisis én wat ze me vooral leerde:
Het was mijn geest dat als het ware mijn lichaam aanviel.
Een zeer belangrijke “mindset”.

Zeer zeker, als het schip goed in elkaar zit
dan vaart het zijn koers zonder meer.
Misschien met vallen en opstaan, maar vooral…
blijven ademen.”

– V.D

“Letten op mijn ademhaling is nu vanzelfsprekend.
Iets waar ik vroeger nooit bij stilstond.”
– Coachee V.Y
“Thuis aan de slag gaan met biofeedback motiveert
me om te oefenen. Ik voel me terug helder
en val ’s avonds sneller
in slaap.”
– Coachee M.L
  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met je lichaam
  • De werking van je zenuwstelsel 
  • De werking van je brein bij stress
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen je hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out (en preventief)
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht