Hartcoherentie – stresscoaching

minder stress met hartcoherentie
Zoek je rust? Leer terug ademen.

Onze altijd-druk maatschappij veroorzaakt bij veel mensen een verhoogd stressniveau. De druk van onze levensstijl leidt dan ook steeds vaker tot vermoeidheid, een onrustig gevoel, gezondheidsproblemen en een verminderd prestatieniveau.

Wat velen misschien niet weten is dat we veel mentale of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of laten verdwijnen wanneer we iets krachtigs onder de loep nemen: je ademhaling.

Het ritme van je hartslag wordt niet alleen bepaald wordt door (in)spanning, stress, angst en emoties maar ook door het ritme van je ademhaling. Nog meer, we weten ook dat wanneer we inademen ons hart sneller gaat kloppen dan wanneer we uitademen. Dat verschil in snelheid noemen we hartritmevariabiliteit (HRV), variatie in tijd tussen elke hartslag.

Wanneer we rustig en niet te diep ademen zal het ritme van je ademhaling en je hartslag op elkaar zijn afgestemd. Op dat moment spreken we van hartcoherentie. Je zenuwstelsel is in balans en stress of hevige emoties maken plaats voor innerlijke rust. Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen en meer DHEA. Een belangrijk hormoon dat je beschermt in stresssituaties en bovendien veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid of burn-out tegengaat.

Een rustige ademhaling en rust in je hoofd gaan hand in hand.

Kom uit je oerbrein.

Bij stress daalt de mate van hartcoherentie en krijgen je hersenen signalen dat je in gevaar bent. Jouw oerbrein neemt de leiding, je schiet in een stressmodus en dat zorgt ervoor dat je minder helder kunt gaan nadenken of relativeren. Misschien vergeet je wel eens dingen, allemaal signalen dat het oerbrein te actief is.

Wanneer je uiteindelijk te lang dat evenwicht in je zenuwstelsel kwijt bent, en vooral in je oerbrein vertoeft, kan je uiteenlopende (stressgerelateerde) klachten gaan krijgen. Zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn of moeite met concentreren.

“Een wetenschappelijk onderbouwde techniek
waar het hart de sleutel is naar meer
veerkracht en vitaliteit.”
Hartcoherentie Grafiek - Slow Kortrijk
“De oefening wordt echt een routine.
Ik let veel sneller op mijn ademhaling bij stress
en voel me een stuk rustiger in het dagelijks leven.”
– Coachee V.Y
“Thuis aan de slag gaan met bio feedback motiveert
je om te oefenen. Ik voel me terug helder
en val ’s avonds sneller
in slaap door de avondoefening.”
– Coachee M.L
Individuele coaching met biofeedback.

In Slow oefenen we de hartcoherentie techniek met een biofeedback toestel. Hierdoor kunnen het effect van de ademhalingstechniek op je zenuwstelsel niet alleen voelen maar ook waarnemen op het scherm.

De hartcoherentie techniek is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Door elke dag 2 x 10 minuten te oefenen met een app op je smartphone kun je jezelf terug op dagelijkse basis in evenwicht brengen. Hierdoor vermindert je stressniveau en bouw je stap per stap meer veerkracht op.

Omdat ‘weten waarom’ heel belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in 3 coachingsessies meer te weten over jezelf, de werking van je stressmechanisme en hoe je brein reageert bij stress en emoties.

Daarna ga je thuis verder aan de slag met de techniek op een app op je smartphone. Na de tweede sessie krijg je bovendien ook zelf biofeedback mee naar huis om jezelf te monitoren tijdens het oefenen. Nadien beslis je zelf of je graag verder werkt met biofeedback.

Je wordt je bewust van je ademhaling en dat vergeet je nooit meer. Hartcoherentie is een levenslange tool tegen stress.


De reis verloopt met opzet langzaam want de mechanismen en nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om hun plekje te krijgen.

SESSIE 1: INTRODUCTIE TOT HARTCOHERENTIE
Hoe werkt je stressmechanisme, leer onthaasten, bewustwording van je ademhaling
SESSIE 2: HET HART EN EMOTIES
De invloed van het hart en emoties, uitleg biofeedback thuis (Inner Balance,
deze mag je gratis 2 weken uittesten)
SESSIE 3: EINDEVALUATIE EN TIPS
Uitleg stress -en herstelhormonen, evaluatie van je ademhaling en het gebruik van bio feedback, extra tips voor thuis

Tarief €60/sessie 60 min (* incl. 2 weken gebruik Inner Balance, thee en water)

Heb jij nood aan innerlijke rust? Leer dan opnieuw ademen.
Kom gerust even langs op een vrijblijvend kennismakingsgesprek in de studio.

Testimonial V.D

“Medio april 2020, in het hol van de Corona-leeuw
… Ik kreeg geen lucht.
Meer nog, ik was duizelig, mijn hart ging tekeer,
mijn ledematen tintelden.
Kortom, ik voelde de grond onder mijn voeten weggaan.

Had ik Covid-19?
De pandemie was slechts een vertekend beeld.
Ik kreeg een paniekaanval.
Ik was “opgefikt” en dat was al jaren aan de gang.

Een goede tip bracht me bij Studio Slow.
Het traject rond hartcoherentie en een Slow Evening creëerden rust in de chaos.
Yasmine gaf me vertrouwen om een weg te vinden doorheen
de crisis én wat ze me vooral leerde:
Het was mijn geest dat als het ware mijn lichaam aanviel.
Een zeer belangrijke “mindset”.

Zeer zeker, als het schip goed in elkaar zit
dan vaart het zijn koers zonder meer.
Misschien met vallen en opstaan, maar vooral…
blijven ademen.”

coachee – V.D

  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met je lichaam
  • De werking van je zenuwstelsel 
  • De werking van je brein bij stress
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen je hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out (en preventief)
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht