Hartcoherentie coaching

minder stress met hartcoherentie
Vind jij nog rust?

Onze huidige leefstijl veroorzaakt bij veel mensen een verhoogd stressniveau. De combinatie van psychische druk, te weinig herstel en een ongezond levensstijl leidt steeds vaker tot moeheid, allerlei gezondheidsproblemen en een verminderd prestatieniveau.

Wat velen niet weten is dat we veel mentale of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of laten verdwijnen wanneer we iets krachtigs onder de loep nemen: de ademhaling.

Wist je eigenlijk dat je hartslag niet alleen bepaald wordt door (in)spanning, stress, angst en emoties maar ook door het ritme van je ademhaling? We weten ook dat wanneer we inademen ons hart sneller gaat kloppen dan wanneer we uitademen. Dat verschil in snelheid noemen we hartritmevariabiliteit (HRV), de variaties in tijd tussen elke hartslag.

Wanneer het ritme van je ademhaling en je hartslag op elkaar zijn afgestemd spreken we van hartcoherentie. Je zenuwstelsel is op dat moment in balans, stress maakt plaats voor herstel en het lichaam produceert minder stresshormonen en meer DHEA. Een belangrijk hormoon dat je beschermt in stresssituaties en bovendien veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid of burn-out tegengaat.

Leef niet in je oerbrein

Bij stress daalt de mate van hartcoherentie en krijgen je hersenen foutieve signalen. Het oerbrein neemt de bovenhand en zorgt ervoor dat je minder helder kunt nadenken of relativeren.

Wanneer je uiteindelijk te lang dat evenwicht kwijt bent kan je uiteenlopende (stressgerelateerde) klachten gaan ervaren zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn of moeite met concentratie.

“Een wetenschappelijk onderbouwde techniek
waar het hart de sleutel is naar meer
veerkracht en vitaliteit.”
Hartcoherentie Grafiek - Slow Kortrijk
“Het oefenen wordt echt een routine.
Ik let veel sneller op mijn ademhaling bij stress
en voel me voelbaar rustiger in het dagelijks leven.”
– Coachee V.Y
“Thuis aan de slag gaan met bio feedback motiveert
je om te oefenen. Ik ben overdag helderder
en val ook sneller
in slaap door de avondoefening.”
– Coachee M.L

Wil je graag je eigen Inner Balance Trainer voor thuis?
Kijk dan even in de webshop!
De Inner Balance Bluetooth sensor is geschikt voor Android en Iphone.

Download alvast de Inner Balance App
Apple App StoreGoogle Play Store

Meten is weten

In de studio oefenen we de hartcoherentie techniek met een biofeedback toestel. Hierdoor kunnen we aan de hand van een oorsensor het effect van de ademhalingstechniek niet alleen voelen maar ook waarnemen op het scherm.

De hartcoherentie techniek is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Door dagelijks 2 x 10 minuten te oefenen met een app op je smartphone kan je jezelf terug in evenwicht brengen. Hierdoor verminder je dagelijks je stressniveau en bouw je stap per stap meer veerkracht op.

Omdat ‘weten waarom’ heel belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in enkele sessies meer te weten over jezelf, de werking van je stressmechanisme, hoe je brein reageert bij stress en meer. We oefenen de techniek samen in de studio en gaan daarna thuis verder aan de slag met een app op de telefoon. Je krijgt na de tweede sessie de Inner Balance trainer mee in bruikleen om thuis te oefenen. Nadien beslis je zelf of je graag verder met biofeedback werkt of niet. Hartcoherentie is een levenslange tool tegen stress die je steeds kunt blijven gebruiken.


De reis verloopt met opzet langzaam want de mechanismen en nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om hun plekje te krijgen.

SESSIE 1: INTRODUCTIE TOT HARTCOHERENTIE
Hoe werkt je stressmechanisme, wat meten we bij hartcoherentie, leer onthaasten
SESSIE 2: HET HART EN EMOTIES
De invloed van het hart en emoties, opmeten van je eigen frequentie, uitleg gebruik bio feedback thuis (Inner Balance,
deze mag je gratis 2 weken uittesten)
SESSIE 3: EINDEVALUATIE EN TIPS
Bijkomende uitleg hormonen, evaluatie van je ademhaling en het gebruik van bio feedback, tips en tricks voor thuis

Het tarief per sessie van 60 min is € 60 (* incl. 2 weken gebruik Inner Balance, thee en water)
Wil je graag starten of wil je wat meer informatie?
Kom dan gerust even langs op een vrijblijvend kennismakingsgesprek in de studio.

  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met je lichaam
  • De werking van je zenuwstelsel 
  • De werking van je brein bij stress
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen je hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out (en preventief)
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht