Hartcoherentie

Hartcoherentie - Slow Kortrijk

Werken aan meer veerkracht met hartcoherentie

Wat is hartcoherentie? 

De hartslag wordt niet alleen bepaald door (in)spanning, stress, angst en emoties maar ook door het ritme van de ademhaling. We weten dat wanneer we inademen ons hart sneller klopt dan wanneer we uitademen. Dit verschil in snelheid noemen we hartritmevariabiliteit.

Wanneer de ademhaling en hartslag op elkaar zijn afgestemd spreken we van hartcoherentie. Het zenuwstelsel is op dat moment in balans, we kunnen ontspannen en het lichaam produceert minder stresshormonen en meer DHEA. Een belangrijk hormoon dat ons beschermt in stresssituaties en bovendien veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid of burn-out tegengaat.

Stress en het oersysteem

Bij aanhoudende stress daalt de mate van hartcoherentie en krijgen onze hersenen foute signalen. We zijn voortdurend actief in het oersysteem (VVV) en hebben moeite om volledig te ontspannen. De balans in het zenuwstelsel zijn we in ‘overdrive’ verloren. Er is geen evenwicht meer tussen spanning en ontspanning waardoor we uiteindelijk (stressgerelateerde) klachten kunnen ervaren. 

“When you own your breath, nobody can steal your peace.”

Hartcoherentie Grafiek - Slow Kortrijk

Bio feedback

In Slow oefenen we hartcoherentie met een bio feedback toestel. Hierdoor kunnen we aan de hand van een oorsensor het effect van de ademhalingstechniek niet alleen voelen maar ook het hartritme en HRV waarnemen op het scherm. 

De focusademhaling is eenvoudig aan te leren en neemt niet veel tijd in beslag. Door dagelijks 2 x 10 minuten te oefenen met een App kunnen we onszelf terug in evenwicht brengen.

Omdat – weten waarom – zo belangrijk is om gemotiveerd aan de slag te gaan kom je in enkele sessies meer te weten over de werking van je zenuwstelsel, stressmechanisme, breinwerking, hart-brein communicatie enzoverder. Tijdens elke sessie oefenen we samen met bio-feedback en gaan daarna thuis verder aan de slag.

Een levenslange tool tegen stress.

  • Hoe je hartcoherent wordt
  • Wat stress doet met ons lichaam
  • De werking van het zenuwstelsel 
  • De werking van ons brein
  • Het stressmechanisme
  • De connectie tussen hart en brein
  • Hormoonwerking en emoties
  • Hoe je thuis aan de slag kunt
  • Stress, innerlijke onrust
  • Burn-out
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Examenvrees
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Meer veerkracht in stressvolle situaties
  • Toename focus en concentratie
  • Toename creativiteit
  • Meer controle over je angsten 
  • Meer controle over je paniekaanvallen
  • Verminderen hoge bloeddruk 
  • Vermindering hartritmestoornissen
  • Toename gevoel van innerlijke rust
  • Verandering in gedrag en denken (positief)
  • Beter hormonaal evenwicht