Wat heeft veerkracht te maken met mentaal welbevinden?

Je voelt je niet ‘vanzelf’ goed of slecht in je vel, dat is iets heel dynamisch. Hoeveel plezier en levenslust jij ondervindt heeft veel te maken met hoe veerkrachtig jij bent. Hoe jij omgaat met tegenslagen en stress is dus sterk afhankelijk van hoe goed jij je evenwicht kan bewaren. Met voldoende veerkracht kan je makkelijker omgaan in veranderende situaties en blijf je positief wanneer het even minder gaat.

Klinkt logisch.

Maar zo vanzelfsprekend is dat niet… want er zijn altijd wel kapers op de kust. Ons mentaal welbevinden wordt elke dag bedreigd door verschillende interne en externe factoren. Denk maar aan het beestje perfectionisme, prestatiedruk op het werk, een hectisch gezinsleven en een overvolle sociale agenda. We lijken nog steeds te geloven in de ‘altijd druk = succesvol’ illusie terwijl er meer dan ooit mensen sneuvelen omdat ze de lat veel te hoog leggen. En we weten ook dat wanneer de lat te hoog ligt, er een grote kans bestaat dat je er vroeg of laat onderdoor gaat. De work/life balance staat al jaren onder discussie. We zijn niet gemaakt om 8 uur stil te zitten en de hele dag ‘aan’ te staan. Zo hebben tal van onderzoeken aangetoond dat we productiever werken in een flexibele omgeving. Op ons eigen ritme met flexibele uren en voldoende ruimte om te werken volgens je eigen flow en mate van productiviteit.

Stress is niet altijd negatief, wel hoe snel jij gaat.

Begrijp mij niet verkeerd, een stressloos leven is zinloos en bestaat niet. Positieve druk of stress is namelijk iets goeds! Hierdoor stijgt het dopamineniveau in je brein en dat geeft je een positieve drive. Hierdoor heb je zin om te ondernemen, dingen te verwezenlijken en vooruit te kijken. Maar veerkracht kan je enkel ontwikkelen als je je snelheid aanpast en regelmatig werkt aan je mentaal welbevinden. Door herstelmomenten in te lassen, slimmer te werken in plaats van meer te werken, regelmatig te ontspannen en een stukje trager te leven. Ik besef ook hoe moeilijk het soms is om die stopknop te vinden in onze ‘altijd druk’ maatschappij. Niet enkel omdat anderen veel van jou verwachten maar omdat we ons ook vaak schuldig voelen als we even helemaal niks doen.

Wachten tot je eindelijk op vakantie bent om te ontladen en voor jezelf te zorgen werkt niet. Af en toe die rempedaal gebruiken is dus geen luxe maar een noodzaak om veerkrachtig te blijven. Maar veerkracht opbouwen gaat ook verder dan enkel een manier zoeken om je te ontspannen. We moeten ook wat meer durven kiezen voor onszelf, die innerlijke criticus soms het zwijgen leren opleggen, grenzen stellen en keuzevrijheid opeisen. We zijn ook vaak bang om te kiezen voor onszelf en beseffen niet dat we ons eigen welbevinden laten afhangen van iemand anders zijn mening. We hebben allemaal het idee dat we in een spotlight lopen waar mensen ons veroordelen. Op die manier veroordelen we onszelf en blijven we maar presteren om anderen tevreden houden. Dat is lastig en kan je niet je hele leven volhouden! Het is een en-en verhaal waarbij werken aan jezelf en leren loslaten centraal staat.

Veerkracht: genetisch bepaald of te leren?

Veerkracht vormt een buffer tegen stressoren en zorgt er ook voor dat je kunt terugveren na tegenslagen. Het zit voor een stukje in jou hoe goed jij kan terugveren. Een deel van ieders veerkracht wordt bepaald door de biologie en is dus genetisch bepaald. Ook ervaringen tijdens de kindertijd spelen een belangrijke rol en bepalen voor een stuk onze persoonlijkheid en hoe we in het leven staan. Dat zal maar beperkt kunnen veranderen eens je volwassen bent. Maar eigenlijk zegt dat niet zo veel! Want aan veerkracht kan je zeker werken als je bewust de tijd neemt voor je mentaal welbevinden, je eigen handleiding leert kennen en manieren zoekt die je helpen veerkrachtiger te zijn.

Je ademt zoals je leeft. Veerkracht opbouwen door rustiger te ademen.

Het eerste wat je doet als je op aarde komt is ademhalen. Zonder dat je weet hoe het werkt, is het er gewoon. Het is er altijd en we zijn er ons vaak niet eens meer van bewust. Je ademhaling past zicht altijd aan op de manier hoe jij je voelt. Ben je gejaagd, dan gaat je ademhalingsfrequentie en hartslag stijgen. Je ervaart stress en het is vaak moeilijk om die gedachtestroom dan te controleren. Andersom gaat je ademhaling en hartslag dalen wanneer je net rustig en in balans bent. Onze ademhaling heeft invloed op bijna al onze lichaamsfuncties. Hoe efficiënter we ademen, hoe beter ons lichaam functioneert en hoe beter we ons voelen. Je kan jezelf dus echt wel terug gelukkig ademen.

Hoe fijn en simpel is het dan dat je adem iets is waar je altijd naartoe kunt gaan?

Op momenten dat je hoofd vol (negatieve) gedachten zit, op momenten van tegenslag of bij stress. Jouw ademhaling is de énige sleutel om je hoofd en lijf snel rustig te krijgen. Het is een soort van anker, die je steeds terugbrengt naar het enige moment die er bestaat: het nu. Door met je focus naar je adem te gaan ga je remmen. Hierdoor kom je uit je hoofd en krijg je terug grip op emoties, piekergedachten en maak je feel-good hormonen aan in plaats van stresshormonen. Om je veerkracht te verhogen dien je dus je rempedaal (parasympaticus) aan te spreken door bewust op je ademhaling te letten en jezelf terug in balans te brengen.

Hartcoherentie is een zeer krachtig middel tegen stress, burn-out en hyperventilatie. Het is een wetenschappelijk gebaseerde methode waarbij je met een eenvoudige ademhalingstechniek je hart in een zodanige staat kunt brengen, zodat je hart en brein in balans komen. Een makkelijke tool die je altijd en overal kunt toepassen.

We ademen gelukkig helemaal vanzelf, ons ritme vertragen is vaak niet het eerste dat in ons opkomt wanneer we stress of druk ervaren. Gedachten vertragen is een moeilijke opgave maar ontspannen ademen kan je makkelijk en snel leren. Op die manier krijg je meer veerkracht en kan je beter tegen een stootje.

Life is not about how fast you run or how high you climb, but how well you bounce.

Kom je graag meer te weten over de techniek? Kom dan gerust even langs en laat je begeleiden.
Want samen werken aan meer veerkracht lukt beter dan alleen.

Warme groeten,
Yasmine – studio Slow